آریزو ۶ GT ،جدید ترین عضو خانواده ی آریزو در ایران، توسط کمپانی مدیران خودرو تحت برند فونیکس در سال ۱۴۰۲ معرفی شد. آریزو ۶ GT که در بازار های جهانی با نام هایی همچون Omoda S5 GT و آریزو ۵ GT شناخته می شود، در سال ۲۰۲۱ توسط کمپانی چینی چری به بازار جهانی عرضه شد. این خودرو بر روی پلتفرم M1X تولید شده است که مشابه آریزو ۶ پرو است و در حقیقت فیس لیفت آن محسوب می شود. آریزو ۶ GT به نوعی نسخه هیجان انگیز و اسپرت آریزو ۶ پرو می باشد.
آریزو ۶ GT با نام آریزو GX نیز شناخته می شود و در ایران با پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو ۴ سیلندر عرضه خواهد شد که مشابه با تیگو ۸ پرو و فونیکس FX میباشد. گیربکس آریزو ۶ GT از نوع ۷ سرعته دو کلاچه تر میباشد و قدرت موتور را به چرخ های جلو منتقل می کند. نزدیکترین رقیب آریزو ۶ GT را میتوان کی ام سی J7 کرمان موتور نامید که باید دید بعد از عرضه در ایران مصرف کنندگان همانند کی ام سی J7 روی خوش به آریزو ۶ GT نیز نشان خواهند داد یا خیر.
طراحی آریزو ۶ GT
آریزو ۶ GT در ظاهر بیانگر یک خودروی به روز و اسپرت می باشد و در نگاه اول متوجه می شویم که با یک خودروی جوان پسند رو به رو هستیم. در نمای جلو و عقب شاهد شباهت هایی با آریزو ۶ پرو هستیم. در نمای جلو آریزو ۶ GT شاهد یک جلوپنجره بزرگ چند وجهی هستیم که ملقب به X Shape است و این سبک طراحی در خودرو های لکسوس مرسوم است. در آریزو ۶ GT طراحی چراغ های جلو دارای خطوط تیز شده است و همراه با کاپوتی حجیم و جلوپنجره بزرگ نمای خشن و جدی را به خودرو بخشیده است. جالب است بدانید که مه شکن های جلو فقط در نسخه های صادراتی موجود هستند و در بازار چین موجود نمی باشد.
در نمای جانبی تفاوت آنچنانی با آریزو ۶ پرو یا حتی آریزو ۵ پرو و اسپرت ندارد و شاهد همان خطوط طراحی بر روی درب ها هستیم. تنها تفاوت چشمگیر در نمای جانبی رینگ های ۵ پر دوبل مشکی ۱۷ اینچی هستند که همراه با کالیپر های نارنجی جلوه اسپرتی را به خودرو بخشیده اند.
در نمای عقب شاهد همان طراحی آریزو ۶ پرو هستیم و صرفا گرافیک چراغ های عقب تفاوت کرده اند و به رنگ خاکستری تغییر پیدا کرده اند و در پایین هم خروجی های دوبل چهارگانه خودنمایی می کنند که البته همگی فیک هستند!
داخل آریزو ۶ GT
الگوی طراحی داخل کابین آریزو ۶ GT به آریزو ۵ اسپرت و آریزو ۶ پرو شباهت هایی دارد؛ برای مثال دریچه های هوا به صورت نوار باریک سرتاسری هستند یا کنسول وسط طراحی نامتقارنی دارد یا بخش میانی که کاملا به آریزو ۵ اسپرت شباهت دارد. در بخش میانی شاهد یک سر دنده کوچک هستیم که اغلب در خودرو های لوکس دیده می شود و در خودرو های اسپرت یا GT مرسوم نیست. درون کابین آریزو ۶ GT شاهد فرمان D-Cut با ابعاد تقریبا بزرگ همراه با روکش چرم و دکمه های زیاد بر روی آن هستیم. در کل ابعاد و اندازه آریزو ۶ GT تفاوت آنچنانی با آریزو ۶ پرو و یا حتی آریزو ۵ اسپرت ندارد و همچنان جزو سدان های کوچک محسوب می شود.
آریزو ۶ GT دارای امکانات رفاهی و امنیتی مناسبی است و به رادار ها و سنسور های متنوعی مجهز است. آریزو ۶ GT دارای امکاناتی همچون یک صفحه نمایش دوگانه ۲۰ اینچی (صفحه کیلومتر ۱۰ + صفحه نمایش ۱۰)، دوربین ۳۶۰ درجه با کیفیت HD، سنسور باران، TPMS، کروز کنترل تطبیقی، سنسور نور، تودوزی داخلی چرم قرمز، ۶ عدد بلندگو، حالت رانندگی ECO/Sport، صندلی راننده ۶ جهت برقی، صندلی سرنشین جلو ۴ جهت برقی، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، خروجی تهویه ردیف دوم، سیستم ورود به خودرو بدون نیاز به کلید و استارت دکمه ای و روشن کردن موتور خودرو از راه دور با ریموت است.
بررسی مشخصات آریزو ۶ GT
مشخصات فنی آریزو ۶ GT بزرگترین تغییر نسبت به نسخه پرو است. آریزو ۶ GT دارای پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو ۴ سیلندر است که قادر به تولید ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور است که این قدرت تولیدی توسط یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه تر به چرخ های جلو روانه می شود و باید گفت آریزو ۶ GT نسبت به آریزو ۵ اسپرت و آریزو ۶ پرو قدرتمند تر است. لازم به ذکر است که این پیشرانه همان پیشرانه تیگو ۸ پرو و فونیکس FX است و مسلما به علت کمتر بودن وزن آریزو ۶ GT نسبت به این دو خودرو باید شاهد شتاب بیشتر و مصرف سوخت کمتر باشیم.
مصرف سوخت ترکیبی و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو طبق کاتالوگ به ترتیب ۶.۶ لیتر در هر صد کیلومتر و کمتر از ۷ ثانیه ذکر شده است. ابعاد آریزو ۶ GT تفاوت خاصی نسبت به آریزو ۶ پرو ندارد و دارای فضای پا و سر مناسبی برای سرنشین های عقب است و فضای صندوق آریزو ۶ GT معادل ۴۸۲ لیتر می باشد.
هنگام رانندگی کردن با این خودرو متوجه قدرتمند بودن پیشرانه و هماهنگی مناسب آن با گیربکس می شوید. گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه تر که به گیربکس اسپرت نیز معروف است دنده ها را به نرمی و به سرعت تعویض می کند و بهترین عملکرد را دارد. سیستم تعلیق مانند آریزو ۶ پرو است؛ تعلیق محور جلو مک فرسون است و در ردیف جلو سواری نرمی را تجربه می کنیم اما تعلیق محور عقب تورشن بیم است که باعث می شود در ردیف دوم سواری نسبتا خشکی را تجربه کنیم و بهتر بود که در محور عقب از سیستم مولتی لینک استفاده می شد.
از مزایای این خودرو می توان به طراحی به روز، موتور قدرتمند، امکانات مناسب و از معایب آن می توان به قیمت بالا نسبت به رقبا، بازار دسته دوم ضعیف تر نسبت به رقبا و حساسیت توربو شارژ به بنزین ایران اشاره کرد.
آریزو 6 GT در بخش امنیت حرف های زیادی برای گفتن دارد و یکی دیگر از تفاوت های این خودرو با نسخه پرو در این بخش است. آریزو 6 GT دارای آپشن های امنیتی و رادار ها و سنسور های گوناگونی می باشد که از آنها می توان به رادار نقطه کور، رادار هشدار خروج از پارک، رادار حرکت بین خطوط اضطراری، رادار هشدار خروج از لاین، رادار هشدار تغییر لاین، کروز کنترل تطبیقی، رادار کمکی در شرایط تراکم ترافیک، رادار کمکی کروز یکپارچه، رادار هشدار برخورد از جلو، سیستم ترمز خودکار اضطراری، رادار کنترل هوشمند نور بالا و رادار هشدار باز شدن درب ها اشاره کرد و می توان گفت آریزو 6 GT توانایی لازم برای رانندگی خودرکار سطح 2 را دارد. این در حالتی است که آریزو 6 پرو فقط دارای رادار های تشخیص سوژه در نقطه کور، رادار هشدار تغییر لاین و رادار هشدار ترافیک جانبی است. لازم به ذکر است که آریزو 6 GT در تست C-NCap، 5 ستاره کامل ایمنی را دریافت کرده است. در نتیجه آریزو 6 GT را می توان یکی از امن ترین سدان های چینی موجود در بازار ایران دانست.