قیمت تیگو 8 پرو هیبرید در تابستان 1403
شرکت مدیران خودرو از روز دوشنبه مورخ 1403/04/18، قیمت جدید فونیکس تیگو 8 پرو هیبرید را مطابق جدول زیر اعلام کرده است:
قیمت فونیکس تیگو 8 پرو هیبریدی
مدل خودرو |
Tiggo8 Pro e Plus |
قیمت قدیم |
2,791,700,000 |
قیمت جدید |
2,797,800,000 |
*قیمتها برحسب تومان است.
9 حالت مختلف موتورها در تیگو 8 پرو e پلاس
اردیبهشت 1403: گیربکس DHT، در خودروهای تیگو ۸ و تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید تعبیه شده است. این نوع گیربکس با تکنولوژی پیشرفتهای همراه شده که 9 حالت مختلف را ارائه میدهد. این 9 حالت، شامل هماهنگی موتورهای برقی و بنزینی است که نه تنها جلوی اتلاف انرژی را میگیرد، بلکه منجر به کاهش مصرف سوخت و افزایش قدرت موتور میشود. درواقع این نوع خودروها در سه حالت برقی، هیبرید و بنزینی عمل میکنند.
لازم به ذکر است که تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید، نسبت به تمام خودروهای هیبرید متفاوت است. این خودرو از دو موتور برقی به طور جداگانه یا به صورت همزمان استفاده میکند که مسئولیت تولید برق را برعهده دارند و در کنار یک موتور ۱.۵ لیتر توربوشارژ حداکثر گشتاور ورودی ۵۱۰ نیوتن متر را تولید میکنند. حالتهای موجود در این خودرو و گیربکس DHT به شرح زیر است:
۱ – تک موتوره و برقی خالص (شرایط ترافیکی): در هنگام ترافیک و رانندگی با سرعت کم، موتور برقی دوم و موتور بنزینی دخالتی ندارند.
۲ – دو موتوره و برقی خالص (شتاب اولیه بالا): هنگام حرکت خودرو پس از اتمام چراغ قرمز یا ترافیک، هر دو موتور برقی شتاب اولیه و ملموسی را بدون دخالت موتور بنزینی ایجاد میکنند.
۳ – سری و برد گسترده (شارژ باتری): هنگامی که باتری شارژ کافی ندارد، موتور بنزینی از طریق چرخش یکی از موتورهای برقی، باتری را شارژ میکند و این انرژی از طریق موتور برقی دوم به چرخها منتقل میشود. این حالت ویژه ترددهای شهری است.
۴ – استفاده از موتور بنزینی (رانندگی در بزرگراه): هنگام رانندگی در بزرگراه و وقتی که باتری انرژی کافی برای چرخش موتورهای برقی را ندارد، موتور بنزینی به راحتی تمام انرژی را به چرخها منتقل میکند و خودرو با سرعت بالایی پیش میرود.
۵ – استفاده از حالت موازی (رانندگی در مناطق کوهستانی): هنگام رانندگی در یک منطقه کوهستانی یا شیب زیاد، دو موتور برقی به همراه موتور بنزینی گشتاور بالایی را به چرخها میرسانند تا خودرو با شتاب سریعی سربالایی را پشت سر بگذارد.
۶ – شارژ شدن در حالت توقف (توقف یا ترافیکهای شهری): هنگان رانندگی در ترافیکهای شهری، گیربکس جلوی اتلاف انرژی را میگیرد و از طریق موتور برقی یک باتری را شارژ مینماید.
۷ – شارژ شدن در حالت رانندگی (سرعت کم): هنگام رانندگی با سرعت کم، وقتی که قصد دارید باتری را هم شارژ کنید و یا در سرازیری، موتور بنزینی خودرو را به حرکت در میآورد و هم از طریق یکی از موتورهای برقی باتری را شارژ مینماید.
۸ – بازیابی انرژی ترمز در حالت تک موتوره (هنگام ترمز کردن آهسته): گشتاور معکوس همان نیرویی است که هنگام ترمز کردن ایجاد میشود و یکی از موتورهای برقی این بار انرژی جنبشی را از چرخها به باتری باز میگرداند و انرژی تلف شده به حداقل میرسد.
۹ – بازیابی انرژی ترمز در حالت دو موتوره (هنگام ترمز کردن شدید): موقع ترمزهای شدید و آنی، هر دو موتور برقی تمام گشتاور معکوس را به انرژی الکتریکی تبدیل مینمایند و باتری شارژ میشود.
توجه داشته باشید که تمام عملیاتهای پیچیده و کارآمد ذکر شده، کاملا به صورت خودکار و بدون دخالت راننده انجام میشود.
ظاهر تیگو 8 پرو e پلاس مشابه تیگو 8 پرومکس بوده و دیفیوزر عقب و خروجی های اگزوز مشابه با تیگو 8 پرو هستند. علاوه بر درب باک بنزین، یک درب برای پورت شارژ باتری های موتور برقی روی گلگیر دیده میشود. در قسمت زیرین اتاق و بین صندلی های ردیف اول و و دوم قرار گرفته و موجب شده تا فاصله کف این خودرو از سطح زمین چند سانتی متر کاهش یابد. نحوه جانمایی مسیر خروجی اگزوز نیز تغییر کرده و از نمای جانبی که فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس را نگاه می کنید، لوله های اگزوز مشخص هستند.
نسخهای که رونمایی شد، یک کابین تماما مشکی دارد و لوآپشن است. اما مدیران خودرو تاکید کرده که این نسخه تنها جنبه نمایشی دارد و برای عرضه، نسخه فولآپشن در نظر گرفته شده که کابین مشابه تیگو 8 پرو و پرو مکس و تجهیزاتی در سطح تیگو 8 پرو مکس IE دارد.
یکی از تفاوت های کابین تیگو 8 پرو e پلاس با نسخه های پرو و پرو مکس، شیفتر دنده است. با وجود اینکه شکل و شمایل شیفتر دنده مشابه با نسخه پرو مکس طراحی شده، اما در قسمت جلوی آن یک نورپردازی آبی رنگ لوزی شکل اجرا شده که به پلاگین هیبریدی بودن این خودرو اشاره دارد. علاوه بر آن، در کنسول مرکزی دو کلید برای حالت رانندگی EV تمام برقی و همچنین HEV یعنی هیبریدی تعریف شده است. گرافیک نمایشگر پشت فرمان نیز با هدف نشان دادن میزان شارژ باتری های موتور برقی و دیگر اطلاعات مورد نیاز خودروهای پلاگین هیبریدی از قبیل میزان پیمایش با شارژ موجود و … تغییر کرده است. نمایشگر مالتی مدیا هم تغییراتی در زمینه اپلیکیشن ها و کنترلرها داشته است.
تیگو 8 پرو e پلاس پلاگین هیبرید به موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ تجهیز شده که 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور در کنار دو موتور برقی با قدرت 55 کیلووات و 160 نیوتن متر و 70 کیلووات و 155 نیوتن متر دارد. سیستم پلاگین هیبریدی در بهترین حالت و در زمانی که شارژ باتری فول باشد، قادر به تولید 326 اسب بخار قدرت و 510 نیوتن متر گشتاور بوده که بنابراین قدرتمندترین نسخه تیگو 8 محسوب میشود.
باتری 19.27 کیلووات ساعتی آن، با توجه به ساختار الکتریکی 350 ولتی این خودرو، قادر است طی 30 تا 40 دقیقه اتصال به شارژر سریع پر شود. در صورت اتصال به شارژر خانگی سطح یک نیز حدود سه تا چهار ساعت با توجه به دمای هوا زمان نیاز است تا باتری فونیکس تیگو 8 پرو پلاگین هیبریدی PHEV فول شارژ شود. برد حرکتی این خودرو در حالتی که باتری ها فول شارژ باشند، معادل 75 کیلومتردر حالت تمام برقی و بدون نیاز به موتور بنزینی است. در حالتی هم که باک بنزین 45 لیتری و باتری ها فول شارژ باشند، مسافتی معادل 950 کیلومتر را طی میکند.
مصرف سوخت تیگو 8 پرو e پلاس در بهترین حالت در حدود 1.55 لیتر در هر 100 کیلومتر بوده و در حالتی که موتور بنزینی فعالیت کند مصرف سوخت این خودرو 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است. متاسفانه در این خودرو خبری از سیستم انتقال قدرت چهار چرخ محرک نیست و نیروی هر سه موتور به چرخ های جلو منتقل می شوند. شتاب خودرو طبق کاتالوگ 7.6 ثانیه است.
این خودرو به گیربکس DHT سه سرعته مجهز شده که با تمام گیربکس های اتوماتیکی که قبلا تجربه کرده اید متفاوت است. عملا حس تعویض دنده منتقل نمیشود. این گیربکس سه ورودی دارد که شامل یک موتور بنزینی و دو موتور برقی بوده و نیرو را به چرخ های جلو منتقل می کند.
امکانات و تجهیزات تیگو 8 پرو e پلاس عبارتند از شش کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، اتوهلد، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو، کنترل کشش، کمکی شروع حرکت در سربالایی، کنترل خودرو در سرازیری، هشدار خروج از خط، تابلو خوان مسیر، کمکی حفظ خودرو بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد از جلو، هشدار ترافیک در عقب، رادار نقطه کور، دوربین دید 360 درجه، سیستم ترمز اضطراری خودکار، کمکی رانندگی در ترافیک، قابلیت رانندگی نیمه خودران سطح 2 پلاس، چرخش خودکار چراغ ها به هنگام چرخاندن فرمان، سنسور نور، سنسور باران، هشدار خستگی راننده پس از رانندگی طولانی، دو نمایشگر 12.3 اینچی دیجیتالی روی داشبورد، فرمان برقی با کلیدهای کنترلی، شیفترهای دنده پشت فرمان، نورپردازی داخل کابین، صندلی برقی راننده و سرنشین جلو، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، گرمکن فرمان، گرمکن صندلی های ردیف دوم، سانروف پانورامیک، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله با سه خروجی، درب برقی صندوق عقب با سنسور کلید، سیستم صوتی قدرتمند سونی، شیفتر دنده برقی، شیفتر دنده پشت فرمان، شارژر بدون سیم تلفن همراه، کول باکس، قابلیت حرکت ریلی صندلی های ردیف دوم با قابلیت تنظیم زاویه پشتی و … .
تجربه رانندگی با تیگو 8 پلاگین هیبرید
تیر 1402: در نگاه اول کابین نسخه پلاگین هیبرید تفاوت چشمگیری با تیگو 8 پرو نداشته و در کل از لحاظ طراحی و امکانات کاملا قابل قبول است. پیشتر چینیها با خودروهای ساخت داخل مقایسه میشدند، اما امروز کاملا قابل مقایسه با کرهایها هستند و جز چند مورد جزئی در ارگونومی هیچ ایرادی به کابین تیگو 8 پرو e+ وارد نیست.
هنگام شروع حرکت در حالت نرمال، تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید به کمک پیشرانه احتراق داخلی شروع به حرکت میکند و در صورتی که توان بیشتری بخواهید و پدال را بیشتر بفشارید، تا ورود پیشرانه برقی به چرخه را احساس کنید. در این مساله شکی نیست که مجموعا پیشرانه برقی و بنزینی تیگو جوابگوی وزن و ابعاد این خودروست. گشتاور بالای پیشرانه برقی باعث میشود لختی کمتری احساس کنید و در خط مستقیم به راحتی شتابگیری کنید.
اما به هر صورت شما با خودرویی تک دیفرانسیل طرف هستید که 326 اسببخار را به چرخ های جلو منتقل میکند و باید انتظار کم فرمانی نسبی را داشته باشید. نکته جذاب رانندگی با تیگو 8 پرو e+ و تفاوت آشکار آن با نسخه بنزینی، b± به جای حالت دستی در اهرم انتخاب دنده است. سیستم بازیابی انرژی ترمز (Regenerative braking) قابلیت رانندگی با یک پدال را برای شما فراهم میسازد و نیروی به سمت جلوی خودرو را دوباره در باتریها جای میدهد. شدت عملکرد این سیستم در قسمت اهرم تنظیم دنده قابل انتخاب بوده و آزادی عمل زیادی به راننده میدهد.
آغاز جریان سبز فونیکس با تیگو 8 هیبرید
تیر 1402: برند فونیکس به عنوان نامی که با ارائه تکنولوژیهای روز دنیا ظهور کرده و ارائه محصولاتی لوکس به مشتریان را هدف قرار داده همواره نوآوری را سرلوحه کار خود داشته است، در نیمه دوم تیر ماه 1402 قصد دارد از تیگو 8 پرو e پلاس رونمایی کند.
تیگو 8 پرو e پلاس محصولی مبتنی بر تکنولوژی سوخت پلاگین هیبرید (PHEV) است که علاوه بر مصرف حداقل بنزین در حالت ترکیبی (1.55 لیتر در صد کیلومتر) و کاهش آلایندگی، در فضای پارکینگ منزل مالکان نیز امکان شارژ شدن دارد این خودرو که از حالتهای مختلف برای رانندگی بهره میبرد، در صورت اتمام بنزین و فعال شدن حالت تمام برقی نیز میتواند تا 75 کیلومتر شما را همراهی کند که در قیاس با میانگین جهانی رقمی قابل توجه است.
در زمینه ارائه خدمات ،نیز فونیکس گارانتی 7 ساله را صرفا برای باتری این محصول در نظر دارد که به معنای ضمانتی فراتر از گارانتی کلی محصول است. همچنین با اینکه موتورهای برقی تیگو 8 پرو پلاس از راههای مختلفی نظیر حرکت چرخها و نیروی ترمزها، امکان شارژ شدن دارد، فونیکس در کنار پروژههایی نظیر پارکینگ VIP برای توسعه زیرساختهای شارژ خودروهای برقی نیز برنامههای ویژهای دارد.
اما در کنار همه این اخبار، شرکت مدیران خودرو برای اولینبار از تیگو 8 پرو هیبریدی نیز رونمایی کرد؛ البته نام و لوگوی خودرو رونمایی شده در نمایشگاه، با برچسبهای مشکی پوشانده شده بود که نشان میدهد هنوز تا مونتاژ، راه زیادی دارد! شرکت مدیران خودرو نیز زمان دقیقی برای تولید تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید در کشورمان اعلام نکرده اما با قطعی شدن تولید آریزو 5 برقی در ایران، باید در آیندهای نزدیک، شاهد حضور این کراساور هیبریدی در خیابانهای کشورمان باشیم.
طراحی فونیکس تیگو 8 پرو e+
فونیکس تیگو 8 پرو e+ از نظر ظاهری با فونیکس تیگو 8 پرو مکس که در ایران عرضه شده، مشابه است و تنها در چند مورد جزئی همچون خطوط نورانی در چراغهای جلو و درگاه شارژ در گلگیر جلو سمت راننده متفاوت است.
در فضای کابین این خودروی هفت نفره با دو نمایشگر متصل با مجموع مساحت 24.6 اینچ، روکش مشکی و تریم خاکستری پوشش داخلی درها مواجه هستیم. ابعاد و اندازههای تیگو 8 پرو هیبریدی، تفاوتی با تیگو 8 پرو بنزینی ندارد اما به دلیل استفاده از پکیج باتریها و موتور الکتریکی، وزن خودرو حدود 204 کیلوگرم، سنگینتر از وزن تیگو 8 پرو بنزینی (تکدیفرانسیل) شده است:
ابعاد و اندازه های تیگو 8 پرو هیبریدی
طول |
4722 میلیمتر |
عرض |
1860 میلیمتر |
ارتفاع |
1745 میلیمتر |
فاصله محوری |
2710 میلیمتر |
وزن خالص |
1769 کیلوگرم |
سایز رینگ |
18 اینچی |
حجم باک |
45 لیتر |
درباره حجم فضای بار در فونیکس تیگو 8 پرو +e باید بدانید که در حالت استاندارد، صندوق این خودرو تنها 193 لیتر، گنجایش دارد. اما اگر صندلی ردیف سوم را بخوابانید، این حجم به 1179 لیتر میرسد. با خواباندن صندلیهای ردیف دوم نیز به حداکثر فضا دست خواهید یافت که عددی معادل 2101 لیتر است.
امکانات و تجهیزات تیگو 8 پرو e پلاس
براساس اعلام رسمی شرکت مدیران خودرو، محوصل جدید فونیکس تیگو 8 پرو PHEV با امکانات زیر، تحویل خریداران ایرانی میشود:
- شارژر قابل حمل
- شش ایربگ
- سیستم ضدسرقت بدنه
- سیستم ضدسرقت موتور
- سیستم کنترل کشش (TCS)
- سیستم کنترل پایداری (ESP)
- سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HAC)
- سیستم کمکی حرکت در سرازیری (HDC)
- دوربین 360 درجه با کیفیت HD
- دوربین عقب با خطوط داینامیک
- سنسور پارک جلو و عقب
- سنسور باران
- سنسور نور
- سنسور فشار باد تایر (TPMS)
- سنسور ضدمانع برای سانروف و شیشهها و درب صندوق
- رادار هشدار نقطه کور (BSD)
- رادار هشدار تغییرلاین (LDW)
- رادار هشدار تصادف جلو (FCW)
- رادار هشدار تصادف هنگام دنده عقب (RCTA)
- رادار هشدار برخورد هنگام باز کردن دربها (DOW)
- سیستم کمکی ماندن در بین خطوط (LKA)
- سیستم کروز کنترل هوشمند (ACC)
- سیستم ترمز اضطراری (AEB)
- سیستم تنظیم ارتفاع نور اتومات
- چراغ جلو و عقب LED
- چراغ مه شکن عقب
- چراغ چرخشی در پیچ (AFS)
- چراغ روز (DRL)
- چراغ بدرقه
- چراغ ولکام روی آینههای جانبی
- نورپردازی داخلی 64 رنگ
- خروجی اگزوز دوگانه
- تودوزی چرمی با رنگ قهوهای و مشکی
- مانیتور 12.3 اینچی به همراه نمایشگر 12.3 اینچی صفحه کیلومتر
- تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک با پنل 8 اینچی لمسی
- سیستم عامل اندروید اتو / اپل کارپلی
- بلوتوث
- سیستم پخش سونی با 8 اسپیکر
- دو پروت USB در ردیف جلو و یک پورت در ردیف عقب
- فرمان برقی دیکات
- تنظیم برقی فرمان در 4 جهت
- گرمکن فرمان
- صندلی راننده با تنظیم 6 حالته برقی
- تنظیم 4 حالته برقی گودی کمر برای صندلی راننده
- مموری 3 حالته برای صندلی راننده
- صندلی سرنشین جلو با تنظیم 4 حالته برقی
- امکان تنظیم برقی صندلی شاگرد از ردیف دوم
- صندلی تاشو ردیف دوم و سوم
- سردکن صندلی های جلو
- گرمکن صندلیهای جلو و عقب
- کول باکس
- شارژر وایرلس
- کیلس استارتر
- سقف پانوراما با پرده برقی
- آینه تاشو برقی با گرمکن و مموری راننده
- تنظیم خودکار آینه جانبی هنگام دنده عقب
- آینه عقب الکتروکرومیک
موتورهای برقی در تیگو 8 پرو PHEV
تیگو 8 پرو PHEV یا همان تیگو 8 پرو +e مدیران خودرو، علاوه بر موتور 1.5 لیتری توربوشارژ بنزینیاش، دارای دو موتور الکتریکی است که روی محورهای جلو و عقب نصب شدهاند:
مشخصات موتور برقی در تیگو 8 پرو هیبریدی
موتور برقی اول |
74 اسببخار+160 نیوتن متر |
موتور برقی دوم |
94 اسببخار+155 نیوتن متر |
مجموع قدرت در حالت برقی |
85 اسببخار |
مجموع گشتاور در حالت برقی |
150 نیوتنمتر |
نوع باتری |
لیتیومی |
ولتاژ باتری |
350 ولت |
ظرفیت باتری |
19.27 کیلووات ساعت |
زمان شارژ باتری |
3 الی 4 ساعت |
پیمایش در حالت برقی |
75 کیلومتر |
زمانیکه موتور بنزینی از مدار خارج میشود و حالت رانندگی تمام برقی را انتخاب میکنید، نباید انتظار زیادی از تیگو 8 پرو هیبریدی داشته باشید چراکه در حالت برقی (EV)، با خودرویی سروکار دارید که تنها 85 اسببخار و 150 نیوتنمتر را در اختیارتان قرار میدهد. البته یک خبر خوب هم داریم؛ در حالت تمام برقی، میتوانید مسافتی در حدود 75 کیلومتر را با تیگو 8 پرو، رانندگی کنید.
مشخصات فنی تیگو 8 پرو e پلاس
فونیکس تیگو 8 پرو +e مدیران خودرو، 3 پیشرانه حرکتی دارد که شامل 2 موتور برقی، به همراه یک موتور توربوشارژ بنزینی است که 1.5 لیتر حجم داشته و به تنهایی، میتواند 153 اسببخار به همراه 230 نیوتنمتر را تحویلتان دهد. اما وقتی در حالت هیبرید، رانندگی کنید، علاوه بر موتور بنزینی، موتورهای برقی هم وارد مدار میشوند. به همین دلیل، 173 اسببخار دیگر به قدرت خروجی و 280 نیوتنمتر دیگر نیز به گشتاور خروجی، افزوده میشود.
مشخصات فنی تیگو 8 پرو هیبریدی
کد موتور بنزینی |
SQRE4T15C |
نوع موتور بنزینی |
1.5 لیتری توربو |
قدرت موتور بنزینی |
153 اسببخار |
گشتاور موتور بنزینی |
230 نیوتنمتر |
مصرف موتور بنزینی |
6.5 لیتر |
|
مجموع قدرت در حالت هیبرید |
326 اسببخار |
مجموع گشتاور در حالت هیبرید |
510 نیوتنمتر |
مصرف ترکیبی در حالت هیبرید |
1.55 لیتر |
شتاب در حالت هیبرید |
7.6 ثانیه |
حداکثر سرعت در حالت هیبرید |
180 کیلومتربرساعت |